خواص ژله

خواص ژله را دست کم نگیرید، از استخوان سازی بدن تا کلاژن سازی در پوست صورت از مهم‌ ترین تاثیرات استفاده از ژله است. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که دوره نسبتا طولانی از کرم ‌های گران‌قیمت جهت از بین بردن چین و چروک و شادابی پوست خود استفاده نموده‌ اید. اما تاثیری دریافت نکرده‌ اید. ژله به راحتی در سلامت توده بدنی و پوستی به شما کمک خواهد کرد.

ژله چیست؟

ژله و یا ژلاتین در حقیقت نوع ویژه‌ ای از فراورده های پروتئینی می باشند که با روش های خاص و از هیدرولیز جزئی به ماده ‌ای به نام کلاژن تبدیل می ‌شود. کلاژن از استخوان ، اجزای ویژه پوست و برخی از اتصالات بدن برخی از حیوانات استخراج می ‌کنند.

در صورتی که بخواهیم به طور دقیق به مراحل تولید ژله نگاه کنیم، درمی یابیم ژله یا(Gelatine) نوعی فرآورده غذایی مهم است که به طور معمول با اضافه نمودن ژلاتین و یا ژلاتین گیاهی به نام پکتین تهیه می ‌گردد.

ژله با برخورداری از طعم ‌های جذاب نوعی کلویید است که با کاهش دما در مدت زمان کمی به حالت نیمه جامد و لرزان تبدیل می ‌شود. تاثیر ویژه خواص ژله برای بدن سبب محبوبیت این میان وعده جذاب در بین افراد در هر سنی شده است.

جهت خرید پودر ژله و طعم هایی که در آموزش استفاده می شود، می توانید از سایت هلچین استفاده کنید

مزایا و خواص ژله

مزایا و خواص ژله برای مفاصل بسیار زیاد است. به حدی که پزشکان متخصص استخوان به خوردن ژله برای سلامتی و کارکرد بهتر بدن توصیه می کنند.

پودر ژله انواع مختلفی دارد، اما پرطرفدارترین طعم‌ های پودر ژله پودر ژله با طعم آناناس ( مناسب جهت جلوگیری از سرطان، سرشار از پروتئین و مفید برای بیماران قلبی است.) و پودر ژله آلوورا ( با برخورداری از اسید چرب مناسب جهت دستگاه گوارش، معده و روده بزرگ و کوچک است.) هستند.

برخی از مهم ‌ترین خواص ژله و تاثیر آن بر روی بدن به شرح زیر است:

۱. ژله برای بهبود سلامت پوست

با توجه به این که در ترکیبات ژله، ژلاتین به کار رفته است. همچنین کلاژن دربرگیرنده مقدار قابل توجهی کلاژن است در سلامت و جوانسازی پوست نقش بسیار اساسی دارد.

با بالا رفتن سن تمامی افراد، پوست به مرور کلاژن طبیعی خود را از دست می دهد و افتادگی پوست را برای فرد به همراه دارد. این امر در نهایت منجر به ایجاد چین و چروک بر روی پوست خواهد شد.

ژلاتین موجود در ژله با دارا بودن کلاژن راهی طبیعی و بدون ضرر برای اصلاح و بهبود ظاهر پوست در فرد در بازه زمانی نسبتا کوتاه است. همچنین تاثیر بیشتری در مقایسه با استفاده از کرم ضد چین و چروک برای پوست دارد.

2. فراهم کردن پروتئین با ژله

یکی از تامل برانگیزترین ویژگی‌ های ژلاتین، وجود مقدار 2 گرم پروتئین در نصف فنجان ژله است. پروتئین‌‌ ها در واقع متشکل از آمینواسیدها هستند که بدن به میزان بسیار بالایی برای ساز و کار سلول به آن نیاز دارد.

علاوه برآن آمینواسیدهای طبیعی موجود در پودر ژله به بازسازی اصولی و سریع ‌تر سلول های جدید بدن کمک بسیار ویژه ای می ‌کنند. این ماده می تواند سبب جلوگیری از پیری زودرس پوست شود.

خوب است بدانید که برخی از منابع حیوانی پروتئینی در برگیرنده مقادیر بسیار زیاد و قابل توجهی چربی ناسالم هستند. ژلاتین علاوبر اینکه مقدار زیادی پروتئین دارد، فاقد چربی است.

3. کمک ژله به عملکرد دستگاه گوارش

ژلاتین با توجه به سازو کارهای ویژه‌ ای کمک بسیار زیادی به هضم غذا خواهد کرد. گلایسین موجود در پودر ژلاتین در به وجود آمدن بافت پوششی سالم در معده نقش اساسی دارد.

علاوه برآن در تحریک و ایجاد شیره معده و به تسهیل راحت ‌ترهضم غذا کمک خواهد کرد. در مواردی که آنزیم گوارشی به میزان مناسب وجود نداشته باشد، سبب بروز مشکلات در دستگاه گوارشی فرد خواهد شد. (سبب ریفلاکس و برگشت اسید خواهد بود.)

ژلاتین با برقراری اتصال با مولکول‌ های آب به حرکت مناسب غذا توسط دستگاه گوارش کمک خواهد کرد.

4. تسکین درد مفاصل از خواص مصرف ژله

بررسی ها و تحقیقات گوناگون نشان می‌ دهد که مصرف اصولی ژلاتین یکی از راه‌ های درمانی در بیماری های استخوانی و مفصلی همانند آرتروز است. این بیماری زمانی رخ می ‌دهد که غضروف بین مفاصل از بین رفته باشد. در نهایت سبب درد و سفتی در آن ناحیه مفصل می‌ شود.

طی تحقیقات صورت گرفته به 80 نفر از داوطلبان مبتلا به بیماری آرتروز در بازه زمانی مشخصی، رژیم غذایی دارای ژلاتین داده شد. درد در مفصل این افراد پس از پایان دوره به میزان چشم گیری کاهش یافت.

ژلاتین موجود در غذا به ویژه در ژله تاثیر مثبتی در درمان بیماری‌ های مفاصل و استخوان افراد دارد.

5. کمک ژله به کنترل قند خون

با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط متخصصین، آمینواسیدهای موجود در پودر ژله به بهبود و کنترل قند خود در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌ کند. عدم وجود شکر صنعتی در ژلاتین سبب شده تا مواد غذایی مناسب جهت کاهش و کنترل گرسنگی بودن ایجاد اختلال در سطح قند خون گردد.

البته در نظر داشته باشید که در مصرف این میان وعده جذاب زیاده روی نکنید. حتما به صورت اصولی از آن استفاده نمایید.

6. ژله برای حفظ استخوان های سالم

می توان گفت یکی از مهم ترین و البته برترین خواص ژله تقویت استخوان ها بدن است. در ژلاتین مقدار بسیار زیادی لیزین وجود دارد که با جذب کلسیم به استحکام هر چه بیشتر استخوان ها به خصوص در کودکان و نوجوانان در حال رشد کمک می‌ کند.

استفاده از لیزین به طور قطع سبب جلوگیری از بروز پوکی استخوان می ‌گردد. به طور کلی بدن ما توانایی تولید لیزین را ندارد، بنابراین جذب این ماده از طریق مواد غذایی ضروری است. یکی از راه های جذب آن استفاده از ژله و یا ژلاتین است.

7. بهبود کیفیت خواب از خواص ژله

یکی از تاثیرات خواص ژله بر روی میزان و کیفیت خواب افراد است. گلایسین موجود در پودر ژله به افراد در تجربه خوابی باکیفیت و راحت ‌تر کمک خواهد کرد. استفاده از چندین قاشق پودر ژله و یا ژلاتین تقریبا حدود 3 گرم گلایسین را دارا است.

مصرف گلایسین قبل از خواب و یا بلافاصله پس از بیدار شدن هیچ عوارضی به دنبال ندارد. همچنین با کاهش اضطراب و تاثیر در آرامش بیشتر به شما کمک می کند تا خوابی راحت ‌تر را تجربه نمایید.

8. ژله برای کمک به کاهش وزن

پودر ژله باکیفیت با برخورداری از میزان قند گیاهی کم علاوه بر کاهش قند خون در افراد دیابتی به کاهش وزن نیز کمک می ‌کند. با توجه به قند اندک در پودر ژله توانایی سیر نگه داشتن شما را تا مدت زمان بسیار طولانی دارد.

می تواند شما را به خوبی سیر نگه می دارد. به عبارت دیگر ژله میان وعده بسیار سالم و خوش‌مزه است. با گنجاندن این میان وعده در رژیم غذایی خود می توانید به کاهش وزن خود کمک نمایید.

9. تنظیم هورمون با مصرف ژله

از موثرترین خواص ژله می ‌توان به تنظیم هورمون با مصرف ژله اشاره کرد. پودر ژلاتین موجود در ژله با دارا بودن مقدار مناسبی پروتئین، در بهبود فعالیت ‌های مرتبط با متابولیسم بدن همانند ساخت سلول ‌های جدید برای بدن، جذب اصولی مواد مغذی مورد نیاز و تقویت ماهیچه ها نقش دارد.

به طور کلی می ‌توان گفت ژلاتین موجود در پودر ژله در دفع هورمون استروژن اضافی که در اثر مصارف محصولات آرایشی و بهداشتی، داروهای هورمونی و محیط آلوده نقش مهم و بسیار اساسی دارد.

10. ژله برای کنترل قند خون

همانطور که به آن اشاره شد برخلاف باور برخی از افراد ژله یکی از منابع غذایی موثر در کنترل قند خون در افراد دیابتی است. از آن جایی که در ترکیبات ژله مواد افزودنی مضر و یا قند و شکر صنعتی وجود ندارد، استفاده از این منبع غذایی خوش طعم هیچ مشکلی را به همراه نخواهد داشت.

به علت وجود برخی از آمینواسیدهای موجود در پودر ژله و همچنین ژلاتین این مواد غذایی تاثیر فوق العاده‌ای در کنترل گرسنگی فرد به صورت اصولی و تامین مواد مغذی بدن افراد دیابتی دارد.

11. مفید برای دندان

دندان‌ های تمامی افراد از کلاژن و مینا تشکیل شده است. مصرف کلاژن موجود در ژله سبب تقویت هر چه بیشتر دندان‌ ها خواهد شد. با توجه به نکات گفته شده مصرف مناسب کلاژن مستقیما بر روی سلامت و استحکام دندان ها تاثیر گذار است.

کلاژن بدن را وادار به جذب بهتر مواد مغذی می کند. به عبارت دیگر با مصرف کلاژن موجود در پودر ژله دندان ‌ها از مواد مغذی ناشی از سوخت و ساز بدن بهره‌مند می شوند.

نتیجه‌گیری

با توجه به خواص ژله و همچنین توصیه متخصصان در خصوص استفاده از این محصول استفاده به صورت اعتدال در بازه زمانی نسبتا کوتاه می ‌تواند در زیبایی پوست، تراکم بیشتر استخوان‌ ها، خواب راحت، تنظیم قند خون، کاهش استرس و اضطراب به شما کمک کند.

این خوراکی خوش طعم می‌ تواند به عنوان یک دسر و یا در نوشیدنی‌ ها مورد استفاده قرار گیرد. شما می توانید جهت خرید پودر ژله به فروشگاه‌های معتبر به صورت حضوری و یا آنلاین مراجعه نمایید. امیدواریم این مقاله به شما در شناخت ژله و همچنین شناخت ترکیبات آن کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *