طرز تهیه آرد برنج

طرز تهیه آرد برنج - صنایع غذایی هلچین

اگر به دنبال جایگزینی آرد بدون گلوتن هستید، طرز تهیه آرد برنج را یاد بگیرید. آرد چند منظوره برنج دارای ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر ویتامین‌ها، مواد معدنی، و تقویت مو و پوست است. در ادامه با طرز تهیه آرد برنج برای فرنی نوزاد، به روش‌های مختلف آشنا شوید. 

مواد اولیه برای تهیه آرد برنج

برای تهیه آرد برنج مرغوب باید از برنج ایرانی استفاده کرد البته برای نتیجه بهتر می‌توان از سرلاشه برنج ( یا لاشه برنج ) و یا برنج نیم دانه استفاده کرد. در صورتی که برنج شما درشت است مدت زمان بیشتری باید آسیاب شود تا به آرد برنج خوب و یکدست تبدیل شود.

برای تهیه آرد برنج سبوس دار خانگی، باید از برنج قهوه‌ای استفاده شود.

برای تهیه آرد برنج ارگانیک خانگی، حتما به برچسب ارگانیک برنج، در هنگام خرید توجه کنید.

روش تهیه آرد برنج خانگی

طرز تهیه آرد برنج خانگی با برنج خشک یا برنج خیس است. هر یک از مراحل را به دقت انجام دهید.

طرز تهیه آرد برنج خانگی با برنج خشک

راحت ترین روش تهیه آرد برنج با برنج خشک است. ابتدا برنج به خوبی از سنگریزه یا هر نوع آشغال پاک شود. بعد از پاک شدن برنج، آن را در آسیاب برقی یا دستی بریزید. پس از آسیاب، پودر از الک حریر یا الک ریز عبور داده شود. دانه‌های درشت برنج رد نشده از الک را، مجددا آسیاب کنید. پس از الک مجدد در صورتی که دانه‌های برنج موجود بود مجددا این عمل تکرار شود تا به هنگام الک دانه درشت باقی نماند.

بعد از تهیه آرد برنج، به مدت یک ساعت، به دلیل وجود گرما در آرد برنج به آن استراحت دهید. پس از خنک شدن آرد برنج، در ظرف دربسته شیشه‌ای و در جای خشک و خنک نگهداری شود تا دچار کپک، پوسیدگی و کرم زدگی نشود. 

بیشتر بخوانید: چگونه فرنی درست کنیم با آرد برنج

طرز تهیه آرد برنج خانگی با برنج خیس

ابتدا برنج تمیز شده و چندین بار شسته و از آب خالی شود. به مدت زمان 1 روز با آب خیسانده شود. ( حتما در این مدت آب برنج عوض شود تا برنج شما بو نگیرد. ) البته می‌توان به مدت 2 الی 3 ساعت برنج در آب خیسانده شود. ( در این حالت برنج حالت خمیری نمی‌گیرد و کیفیت آرد برنج پایین نمی‌آید. ) 

برنج را آبکش کنید. به مدت 15 دقیقه در آبکش باشد. 

بر روی یک سینی، پارچه‌ای پهن کنید. برنج را بر روی پارچه پهن کنید و تا زمانی که کاملا خشک نشده در فضای آزاد باشد. ( مدت زمان کم شدن رطوبت برنج متغیر است. سعی کنید برنج کمی رطوبت داشته باشد. ) 

برنج را به کمک دستگاه آسیاب کنید. پس از آسیاب پودر را الک کنید. در صورت وجود ذرات درشت برنج، آسیاب و الک برنج را ادامه دهید تا پودر آرد برنج یکدست شود. 

پودر برنج الک شده را در انتها بر روی پارچه پخش کنید تا رطوبت باقی مانده آرد برنج گرفته شود. در این حالت گاهی مواقع پارچه را جمع کنید تا پودر برنج زیر و رو شود. البته امکان حرارت پودر برنج وجود دارد ولی در این حالت امکان سوختن آرد برنج و کاهش کیفیت آرد برنج، بالا است. 

اگر پودر آرد برنج به دست شما نچسبد، آرد برنج شما برای بسته بندی آماده است.

در انتها آرد برنج را در ظرف شیشه‌ای درب دار گذاشته و در یخچال یا جای خنک نگهداری شود.

بیشتر بخوانید: با آرد برنج چه شیرینی هایی میتوان درست کرد؟

 نکات تهیه و نگهداری آرد برنج

  • بهترین برنج برای تهیه آرد برنج، برنج ایرانی است.
  • بهترین زمان نگهداری آرد برنج خشک از 6 ماه تا 1 سال است. ولی بهترین زمان برای نگهداری آرد برنج خیسی که در یخچال نگهداری می‌شود تا 2 ماه است. 
  • آرد برنج حتما در جای خشک و خنک نگهداری شود.
  • اگر بلافاصله از آرد برنج تهیه شده استفاده می‌کنید دیگر نیازی به نگهداری در یخچال نیست.
  • اگر آسیاب ندارید می‌توانید به عطاری مراجعه کنید و از خدمات آن‌ها برای آسیاب استفاده کنید.

برای خرید پودر کیک هلچین به دیجی‌کالا یا فروشگاه های معتبر سراسر کشور مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *