جو پرک چیست؟

جو پرک چیست؟ - صنایع غذایی هلچین

جو پرک چیست؟ جو پرک چگونه درست می‌شود؟ خوای جو پرک چیست؟ نحوه مصرف جو پرک چگونه است؟ آیا جو پرک برای چاقی مناسب است؟ پاسخ موارد فوق را در ادامه مطالعه کنید.

به جو بدون غلاف یا پوسته که آن را بخارپز می‌کنند، جو دو سر یا جو پرک (Rolled Oats) گفته می‌شود. این غله جزو گیاهان یکساله بوده که از فرآورده‌های جو به دست می‌آید. از خانواده‌های جو پرک می‌توانیم به جو، گندم، چاودار، برنج، ذرت و ارزن نام برد. جو پرک سرشار از آهن، تیامین، فیبر و آنتی اکسیدان و مواد دیگر است. مصرف و تهیه انواع غذا با جو پرک، برای بیماری‌هایی همچون فشار خون، دیابت نوع 2 و غیره را کاهش می‌دهد.

پروتئین 91.9 گرم
کربوهیدرات 72.77 گرم
آب 9.10 گرم
قند 8 گرم
انرژی 352 کیلو کالری

جو پرک دارای 91.9 گرم پروتئین، 72.77 گرم کربوهیدرات، 9.10 آب، 8 گرم قند و در کل دارای 352 کیلو کالری انرژی است. کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، منگنز، روی، مس و سلنیوم از مواد معدنی موجود در جو پرک یا جو دوسر است. ازطرفی جوپرک حاوی ویتامین‌های تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، کولین، ویتامین B,K ,A ,B6 و ویتامین‌های دیگر است.

کاربرد جو پرک چیست؟

جو پرک از غلات مفید در انواع رژیم غذایی برای افراد با بیماری‌های خاصی نظیر فشار خون و دیابت و آسم و بسیاری از بیماری های فصلی نظیر سرماخوردگی است. از جو پرک در تهیه انواع بیسکوییت رژیم برای جلوگیری از چاقی و پرخوری کودکان است.

کودکان به دلیل تحرک بسیار زیادی که دارند، احساس گشنگی زیادی دارند به همین دلیل به جای استفاده از تنقلات مضر و حجیم، استفاده از جو پرک در انواع غذا برای کودکان مناسب است.

خواص جو پرک چیست؟

جو پرک مناسب برای حفظ سلامتی بدن و سرشار از آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین C,E و سلنیوم معدنی است. آنتی اکسیدان موجود در جو پرک، بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. لازم به ذکر است که، برای مبارزه با ویروس‌ها و میکروب‌ها، آنتی اکسیدان‌هایی توسط بدن تولید خواهند می‌شود.

از انواع خواص جو می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

منبع پروتئین

دانه جو دوسر و به خصوص نوع پرک شده آن سرشار از پروتئین است. اگر ورزشکار هستید و یا رژیم غذایی دارید؛ طبق نظر متخصص تغذیه استفاده از این غله را در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید و در مدت زمان کوتاهی تاثیرات آن را بر روی سلامتی خود مشاهده کنید.

خواص جو پرک برای بدنسازی

در رژیم غذایی بدنسازان حتما باید کربوهیدرات سالم، فیبرو پروتئین باشد. با قرار دادن جو پرک در رژیم غذایی بدنسازان، می‌توان تامین این مواد را تضمین کرد. کربوهیدارت موجود در جو پرک، به دلیل تاخیر در روند هضم، انرژی لازم را برای ورزشکاران به خصوص بدنسازان تهیه می‌کند. وجود جو پرک در رژیم غذایی ورزشکاران علاوه بر تامین مواد ذکر شده، در ترمیم و رشد ماهیچه‌ها نیز موثر است.  

طبق نظر متخصصان تغذیه، 30 تا 45 دقیقه قبل از ورزش، مصرف یک وعده جو پرک الزامی است. مصرف جو پرک می‌تواند از طریق تهیه پنکیک، غلات، یک کاسه سوپ با جو پرک باشد. برای کسب‌ اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله خواص جو پرک در بدنسازی را مطالعه فرمایید.

حفظ تعادل قند خون

استفاده از جو پرک در حفظ تعادل انسولین و قند خون مفید است. با مصرف جو پرک، هضم نشاسته کند می‌شود. عوارض بالای ناشی از افزایش گلوکز موجود در افراد دیابتی، با مصرف جو پرک کاهش می‌یابد.

تنظیم فشار خون

پایین آمدن فشار خون، از خواص استفاده از جو پرک بوده که احتمال ابتلا به سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت قلب

بتا گلوکن، فیبر قوی موجود در جو پرک است که، سبب کاهش سطح کلسترول مضر می‌شود.

کاهش سطح کلسترول خون

تحقیقات مهندسان و کارشناسان صنایع غذایی در سال‌های گذشته نشان داده است که استفاده از این ماده غذایی تا 20 درصد از میزان کلسترول بد خود را کاهش داده و تا 15 درصد سطح کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد.

کاهش یبوست

از مزایای وجود فیبر در این غله به رفع یبوست کمک زیادی می‌کند. این مورد فیبر برای سلامت روده‌ها مفید است.فیبر نامحلول موجود در جو پرک، باعث بهبود کار دستگاه گوارش شده، فعالیت روده ها را افزایش می‌دهد و در درمان یبوست بسیار مفید است.

جو دو سر با جذب آب فراوان، باعث تسریع در حرکت مواد در لوله گوارشی می‌گردد و فرآیند هضم و دفع مواد زاید را راحت تر می‌کند. از طرفی با افزایش فعالیت روده ها، از ابتلا به بیماری‌هایی مانند هموروئید جلوگیری شده و در افراد مبتلا، به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

از اصلی ترین عوامل ابتلا به هموروئید یبوست است. برای به حرکت درآوردن مواد در روده و هضم و دفع آن‌ها، وجود فیبر الزامی است. کسانی که از مشکلات روده رنج می‌برند با استفاده از خواص جو دو سر بهبود خواهند یافت.

هر فنجان جو دو سر پرک حاوی تقریبا ۸ گرم فیبر محلول و نامحلول است. فیبر نامحلول موجود در جو دو سر آب را جذب خواهد کرد که بعدا باعث خیس شدن مدفوع گیر افتاده در روده خواهد شد. وقتی مدفوع پر از آب شود، نرم می‌شود و خارج شدنش راحت‌تر خواهد بود.

برای رفع یبوست، کم‌کم میزان فیبر مصرفی‌تان را افزایش دهید. آن وقت از تشکیل گاز در معده، نفخ و اسهال نیز جلوگیری خواهد شد.  توجه کنید افرادی که دچار یبوست هستند باید آب زیادی را در طول روز بنوشند. از طرفی تحرک بدنی افراد، یبوست را در فرد کاهش می‌دهد.

برای خرید جو پرک هلچین به دیجی‌کالا یا فروشگاهای معتبر سراسر کشور مراجعه کنید.

کمک به جلوگیری از سرطان

آنتی اکسیدان و فیبر موجود در این غله، باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌شود. آنتی اکسیدان به ترمیم DNA و مبارزه با سلول سرطانی کمک می‌کند. جو دو سر خطر ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

همچنین ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در جو دوسر از ابتلای افراد به انواع سرطان به ویژه سرطان‌های هورمونی نظیر سرطان سینه، تخمدان، آندومتر و پروستات جلوگیری می‌کند.

کمک به بهبود سیستم ایمنی

بهبود سیستم ایمنی در مصرف جو پرک در پیشگیری از بیماری‌هایی به خصوص آسم موثر است.

جلوگیری از چاقی در افراد

فیبر موجود در جو دوسر موجب می‌شود احساس سیری داشته باشید و از این احساس شما را از خوردن غذا باز می‌دارد. این ماده از توزیع چربی در نواحی شکم و چاقی افراد جلوگیری می‌کند. مصرف این غله با افزایش وزن بدن رابطه معکوس دارد.

درمان اختلالات متابولیک

استفاده از جو پرک به عنوان یک مکمل روزانه، می‌تواند به درمان اختلالات متابولیکی کمک شایانی کند. از عوارض شایع در اختلالات متابولیک می‌توان به کاهش وزن اشاره کرد که، با قرار دادن جو پرک در رژیم غذایی می‌توان از عوارض این بیماری جلوگیری کرد.

جلوگیری از افراط در خوردن و ایجاد حس سیری

قرار دادن جو پرک در وعده‌های غذایی نظیر صبحانه، در مقایسه با سایر غلات، از انرژی بیشتری برخوردار است. با قرار دادن جو پرک در رژیم غذایی خود می‌توانید، مدت زمان بیشتری، شما را سیر نگه می‌دارد. و تعادل در وزن برقرار می‌شود.

از دیگر خواص مفید جو پرک

از دیگر خواص این غله مفید می‌توان به مرطوب بودن پوست، درمان اگزما یا خارش و خشکی پوست، روشن کننده پوست، تقویت کننده بدن، حفظ انرژی بدن، کاهش درد در دوران قاعدگی، برطرف نموئه علائم یائسگی، کاهش وزن، مناسب برای جلوگیری از افزایش وزن، مناسب برای افزایش در کیفیت خواب، مناسب برای تغذیه کودکان و موارد دیگر نام برد. برای آشنایی بیشتر با خواص جوپرک برای کودکان کلیک کنید.

آیا مصرف بیش از اندازه جو پرک مضر است؟

زیاده روی در مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی بالا همواره دارای مضراتی است که جو پرک نیز شامل آن‌ها می‌شود.

  1. مصرف زیاد جو پرک باعث ایجاد نفخ شکم می‌شود. به همین دلیل استفاده از جو پرک برای دوران بارداری و شیردهی بانوان توسط پزشکان تغذیه منع شده است.
  2. از طرفی باد معده و نفخ شکم باعث آسیب رساندن به روده‌ها، مثانه و یا ضعیف شدن آن‌ها می‌شود.
  3. طبق طب سنتی، بهتر از افراد با سرد مزاج و یا افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند از مصرف بالای جو پرک پرهیز کنند.

روش نگهداری جو پرک

غلات از هجوم و آسیب آفات و حشرات در امان نیستند به همین دلیل نگهداری و نوع بسته بندی مناسب جهت حفظ ارزش غذایی و جلوگیری از آفات نقش به سزایی دارد و به هنگام خرید به تاریخ انقضا،نوع بسته بندی، باز نبودن بسته بندی، پروانه کسب، نشان سلامت و بررسی بارکد محصول را در اولویت قرار دهید.

پس از خرید محصول را در ظرف در بسته مناسبی قرار دهید. ظرف را باید در محیطی خشک و خنک و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

نحوه تشخیص جو پرک سالم

همانطور که گفته شد، تا حد امکان جو پرک با بسته بندی مناسب و دارای تاریخ انقضا را خریداری کنید. ولی در صورتی که جو پرک را به صورت فله‌ای خریداری می‌کنید، حتما به موارد زیر دقت فرمایید:

  1. جو پرک فله‌ای خریداری شده به هیچ عنوان نباید رطوبت داشته باشد.
  2. رنگ طبیعی جو پرک به رنگ قهوه ای روشن است در صورت تغییر رنگ، جو پرک مورد نظر فاسد است. رنگ سیاه نشان دهنده نوعی قارچ است که در اثر رطوبت زیاد بر روی جو پرک ایجاد می‌شود و استفاده از این جو پرک باعث درگیری با انواع بیماری‌های گوارشی و یا حتی سرطان می‌شود. دقت کنید این قارچ به صورت لجنی بر روی جو پرک ایجاد می‌شود.
  3. وجود بوی نامطبوع از محصول نیز، عامل هشدار دهنده دیگری برای فاسد بودن آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *