خواص جو پرک برای کودکان

خواص جو پرک برای کودکان - صنایع غذایی هلچین

تغذیه برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت رعایت نشدن تغذیه مناسب از زمان بارداری تا زمان رشد کودکان، باعث ایجاد اختلالاتی در آن‌ها می‌شود. یکی از مواد غذایی به کار رفته در تغذیه کودکان، جو پرک است. خواص جو پرک برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به معرفی کامل جو پرک و خواص آن می‌پردازیم.

جو پرک چیست؟

برای تهیه جو پرک، ابتدا پوست سخت و سفت دانه‌های جو را از آن جدا کرده و به خوبی شسته می‌شوند. سپس آن‌ها را با بخار پز، پخت کرده و در نهایت آن را از زیر غلطک رد می‌کنند تا له و صاف شوند. غلات به دست آمده را جو پرک یا جو دوسر می‌نامند.

خواص مهم و اصلی جو پرک برای کودکان

زمان جایگزینی تغذیه کودکان به جای شیر مادر از  6 ماهگی است. البته در صورت رشد کودک و تایید آن از سوی دکتر کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از والدین حذف تدریجی شیر مادر را از 7 ماهگی کودک آغاز می‌کنند. جو پرک برای نوزاد 7 ماهه باید در بسته بندی مناسب و یا دارای تاریخ انقضا باشد.

13 خاصیت مهم و اصلی جو پرک در کودکان به شرح زیر است:

1- ضد آلرژی در کودکان

برای شروع تغذیه کودکان استفاده از گندم، برنج و جو و مواد غذایی نرم و قابل هضم در اولویت است. البته برخی این مواد ممکن است برای کودک شما حساسیت زا باشد. جو پرک از خانواده جو و گندم است ولی نسبت به جو و گندم فاقد گلوتن است. جو پرک برای کودکان و افرادی که مبتلا به سلیاک ( حساسیت به گلوتن ) هستند، بسیار مناسب است.

از طرفی به دلیل اینکه جو پرک خاصیت ضد التهابی دارد به گفته برخی از پژوهشگران، مصرف جو نسبت به گندم در کودکان مبتلا به آسم بهتر است. از طرفی تهیه نان با آرد جو دوسر برای کودکان مبتلا به آسم نیز توصیه شده است.

2- رفع یبوست در کودکان 

بارزترین علت یبوست، عدم تغذیه مناسب و عدم تحرک است. فیبر بتاگلوکان موجود در جو دوسر عملکرد دستگاه گوارش را بهبود داده و درمانی مناسبی برای یبوست و هموروئید است. از طرفی جو پرک آسان هضم است.

3- تقویت کننده استخوان در کودکان

یکی از خواص جو پرک در کودکان، تقویت استخوان‌ها است. به دلیل وجود کلسیم و سیلیکون موجود در جو پرک، باعث تقویت و رشد استخوان‌ها در دوران رشد کودکان و جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالان می‌گردد. 

4- وجود ویتامین و مواد تغذیه‌ای با ارزش برای کودکان

کودکان به دلیل جنب و جوش فراوان نیاز به تغذیه کامل دارند. از آنجایی که جو پرک آسان هضم است برای، تنظیم گرسنگی و جلوگیری از مصرف تنقلات با ارزش غذایی کم بسیار مناسب است. از همین رو برخی به تهیه و خرید نان و بیسکوییت با مواد اولیه جو پرک روی می‎‌آورند. 

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در جو دوسر انرژی خوبی را به کودکان می‌دهد. 

5- جلوگیری از چاقی در کودکان

جو پرک سرشار از فیبر است. از این رو برای ایجاد حس سیری و تامین مکمل روزانه از جو پرک استفاده می‌شود. جو پرک در مقایسه با سایر غلات برای صبحانه از انرژی بیشتری برخوردار است. از طرفی، در یک رژیم غذایی غنی شده از جو پرک می‌تواند به تنظیم وزن بدن کمک کند.

6- خونسازی در کودکان

آهن موجود در جو دو سر باعث خونسازی می‌شود. جو دوسر از کم خونی و فقر آهن در کودکان جلوگیری می‌کند. 

7- تقویت سیستم ایمنی در کودکان 

تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی از دیگر خواص جو پرک برای کودکان است.

8- جو پرک در دوران شیردهی 

وجود جو پرک در تغذیه مادر باعث افزایش میزان شیر در مادران شیرده می‌گردد. از آنجایی که جو پرک منبع غنی از آهن بوده و نه تنها در افزایش شیر مادر موثر است بلکه به حذف آب بدن مادر در دوران شیردهی کمک می‌کند.

9- تقویت کبد کودکان

در مطالعات اخیر پژوهشگران، مصرف جو پرک و جو باعث تقویت کبد کودکان و بزرگسالان می‌شود. وجود غلات در رژیم غذایی کودکان اثر قابل توجهی در حفاظت کبد آن‌ها در برابر آسیب‌ها و عوامل بیماری زای کبدی دارد.

10- بهبود سریع سرماخوردگی در کودکان

با شروع فصل سرما، آغاز شیوع بیماری سرماخوردگی است. برای تقویت بدن در برابر این بیماری نباید از خواص جو پرک در کودکان غافل شویم. تنوع آنتی اکسیدان‌های موجود در جو پرک باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید موجود در بدن شما می‌شود. به همین جهت روند بیماری سرماخوردگی در بدن شما دوران کوتاهی دارد. 

تهیه فرنی با آرد جو پرک و برخی از دستورهای غذایی که توسط متخصصان تغذیه تهیه می‌شوند، برای شما می‌توانید برای تسریع در درمان از ترکیب جو پرک با شیر و استفاده از جو پرک در سوپ استفاده کنید. استفاده از جو پرک علاوه بر درمان سرماخوردگی باعث حفظ یا تامین از دست رفته شما در زمان بیماری کودک شما می‌شود.

برای خرید جو پرک هلچین به دیجی‌کالا یا فروشگاهای معتبر سراسر کشور مراجعه کنید.

11- کاهش قند خون در کودکان مبتلا به دیابت

 برخی از کودکان و افراد دارای دیابت تحت نظر و تجویز پزشک متخصص و تغذیه، در وعده‌های غذایی خود مصرف جو پرک را قرار می‌دهند. از خواص جو پرک برای کودکان مبتلا به دیابت، کاهش قند خون است. توجه کنید استفاده از جو پرک در وعده غذایی مبتلایان به دیابت بدون نظر و تجویز متخصص امکان‌پذیر نیست.

12- خواص جو پرک برای پوست کودکان

یکی از موارد بسیار قابل اهمیت برای والدین حفظ سلامت پوست و موی کودکان است. از این رو برخی از محصولات موجود در بازار یا ماسک‌های خانگی و بازاری برای حفظ و سلامت پوست کودک شما ساخته شده است. و در بیماری‌هایی نظیر اگزما را تسکین می‌دهد.

13- جو پرک برای افزایش وزن نوزاد

قرار دادن جو پرک در وعده غذایی نیز باعث طراوت و حفظ پوست کودک شما می‌شود، برای افزایش وزن نوزاد و کودکان مناسب است. به همین جهت از جو پرک برای افزایش وزن نوزاد استفاده می‌شود.

از خواص دیگر جو پرک می‌توان به جلوگیری از مشکلات قلبی و عروقی، تقویت قدرت بینایی، بهبود روحیه و خلق و خوی کودک، اختلالات عضلانی، حذف دی اکسید کربن اضافی در بدن، پیشگیری از میگرن، تعادل الکترولیتی بدن ( شامل انقباض عضلات، تپش قلب، حالت تهوع و خستگی مفرط می‌شود. )، خطر سکته، بهینه‌سازی عملکرد مغز در کودکان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه فرنی درست کنیم با ارد برنج

نتیجه گیری

جو پرک، یکی از غلات به کار رفته در انواع غذا و تنقلات است. قیمت آن مقرون به صرفه و سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که برای بدن و مغز مفید است. از طرفی با مطالعه خواص جو پرک برای کودکان، از نقش آن در تقویت و رشد بدن کودکان، اطلاعات کافی را بدست آوردید. برای حفظ سلامتی کودکان خود، مصرف جو دوسر را در رژیم غذایی قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *