طرز تهیه ژله لیوانی

طرز تهیه ژله لیوانی

ژله در انواع مختلف در مهمانی های بزرگ یا مراسم شب یلدا به عنوان دسر، جذابیت خاصی به دورهمی شما می بخشد. یکی از انواع ژله ها، ژله لیوانی است که به عنوان پرطرفدارترین شیرینی های مهمانی شناخته شده است.

ظاهر جذاب و طعم شیرین ژله لیوانی باعث شده که بسیاری از میزبانان در مهمانی ها از آن به عنوان یک دسر با ظاهر جذاب استفاده کنند. این دسر با ترکیب آب، ژله، شکر و مواد افزودنی دیگری تهیه می شود و ممکن است با میوه های خشک شده یا تازه، نوشیدنی های مختلف (مانند شربت یا آبمیوه) و یا سس های مخصوص تزئین شود.

در این مقاله طرز تهیه ژله لیوانی برای تعداد یک تا 4 نفر را همراه با مواد لازم به شما معرفی می کنیم.

مواد لازم ژله لیوانی

برای تهیه ژله لیوانی می توانید از چند بسته ژله در طعم های مختلف استفاده کنید که این مقدار ژله با مقدار مواد ذکر شده به همراه انواع میوه ها  برای یک تا 4 نفر مناسب است.

بطور کلی برای تهیه ژله لیوانی شیک، ژله لیوانی تک نفره و انواع ژله های لیوانی مجلسی و غیره می توانید از مواد زیر استفاده کنید.

  • مواد اصلی برای تهیه ژله لیوانی، بسته بندی ژله انار، ژل آلوئه ورا، ژله کیوی، ژله تمشک، ژله خربزه، ژله انگور، ژله توت فرنگی، ژله هلو یا هر نوع میوه دیگر است.
  • آب جوَشیده برای هر بسته یک لیوان، آب میوه برای هر بسته یک لیتر، شیر برای هر بسته ژله نصف لیوان.
  • بستنی وانیلی برای تهیه ژله بستنی لیوانی یک کیلو
  • سیب، گلابی و کیوی هر کدام یک عدد، توت فرنگی 5 یا 6 عدد، شلیل 2 عدد برای تهیه ژله میوه ای
  • پودر ژلاتین خوراکی
  • رنگ خوراکی به میزان لازم
  • نصف بسته خامه صبحانه
  • شکر

طرز تهیه ژله لیوانی

روش اول بدون بستنی

ژله  لیوانی میوه ای رنگین کمان از چند میوه آبدار تازه و پودر ژلاتین در دو لایه تهیه می شود. می توانید میوه ای را که در این دستور استفاده می کنید مطابق ذائقه خود تنظیم کنید و تعداد لایه های ژله را کم یا زیاد کنید.

برای تهیه ژله لیوانی ابتدا باید میوه ها را پوست بگیرید و به قطعات کوچک برش دهید تا در لیوان جا شوند. سپس سه قاشق چایخوری پودر ژلاتین را در یک چهارم لیوان آب جوش بریزید و خوب هم بزنید تا کاملا حل شود.

اجازه دهید محلول ژلاتین به مدت پنج دقیقه خنک شود، سپس آب را اضافه کنید. توجه داشته باشید که اندازه کاسه را طوری انتخاب می کنید که این حجم داخل آن جا شود.

لیوان های ژله ای را که آماده کرده اید در کنار هم قرار دهید. یک قاشق میوه خرد شده را در هر کدام از لیوان های خالی بریزید. در صورت تمایل می توانید از میوه های مخلوط استفاده کنید و یا میوه های دیگر را به سلیقه خود انتخاب کنید.

سپس در هر لیوان تا نصف آن ژله اضافه کنید تا لایه اول شما که میوه و ژله است کاملا پوشانده شود. لیوان را به مدت 20 الی 30 دقیقه در یخچال قرار می دهیم تا ژله در لیوان شکل بگیرد.

وقتی لایه اول ژله سفت شد و شکل گرفت، بقیه پودر ژلاتین را در آب جوش حل کنید و لایه دوم میوه و ژله را داخل لیوان ها بریزید. لیوان ها را دوباره در یخچال قرار دهید تا ظرف ژله شما آماده سرو شود.

روش دوم همراه بستنی

برای تهیه ژله لیوانی بستنی ابتدا یک بسته پودر ژله را کم‌کم به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. بهتر است مستقیم روی حرارت قرار دهید تا دانه های ژله کاملا حل شود. بستنی وانیلی را در دمای اتاق نگه دارید تا آب شود.

وقتی ژله کمی خنک شد، در حدی که چسبندگی نداشته باشد و ببندد، بستنی را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط یکدست شود. مخلوط ژله بستنی را تا نیمه داخل کاسه بستنی بریزید و در صورت تمایل چند میوه مناسب با طعم ژله روی آن بگذارید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شود.

سپس یک بسته دیگر پودر ژله را در یک لیوان آب جوش و بعد یک لیوان آب سرد حل می کنیم و کمی صبر می کنیم تا مخلوط خنک شود تا باعث آب شدن ژله بعدی نشود. سپس اجازه دهید دما کاهش پیدا کرده و مخلوط را در یخچال قرار دهید.

 

زمان مورد نیاز

تهیه ژله لیوانی کمتر از یک ربع زمان می برد، اما به چند ساعت در یخچال نیاز دارد تا سفت شود. هنگام تهیه ژله چند رنگ باید هر لایه ژله را حدود 30 دقیقه در یخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد. نکته اصلی در تهیه انواع ژله لیوانی این است که چه مدت ژله را در یخچال نگهداری می کنید.

چون نباید بگذارید لایه قبلی کاملا سفت شود. در عوض، ژله رنگی هنوز باید تکان بخورد. در واقع این ژله نباید کاملا سفت شود چون در غیر این صورت لایه بعدی به لایه قبلی نمی چسبد.

 

نکات مهم در تهیه ژله لیوانی

برای تهیه انواع ژله لیوانی می بایست به نکات مهمی توجه کنید که در کیفیت ژله شما تاثیر به سزایی دارند.

  • از لیوان های شیشه ای برای مشخص کردن لایه های ژله استفاده کنید.
  • مقدار آب جوش و آب سرد نباید زیاد باشد چون ژله آبکی می شود و شکل نمی گیرد.
  • در طرز تهیه ژله بستنی لیوانی، اگر ژله شما سرد باشد و به آن بستنی هم اضافه کنید، ژله دو رنگ نمی شود.
  • در تهیه ژله بستنی رولی، از هم زدن ژله و بستنی جدا خودداری کنید تا رول بستنی درست شود.
  • بستنی باید مایع و روان باشد، نه کاملا آب شده و نه خیلی سفت و منجمد باشد.

کلام پایانی

ژله لیوانی یک نوع شیرینی جالب و خوشمزه است که در آن از ژله شفاف و شیرین به همراه فرآورده‌ های شیری، میوه و بستنی استفاده می‌ شود. این شیرینی را معمولا در لیوان‌ های شفاف سرو می کنند تا بتوانید زیبایی و شکل آن را به خوبی مشاهده کنید.

ژله لیوانی در جشن ‌ها و مراسم های خاص به عنوان دسر سرو می‌ شود و می‌ تواند جذابیت ویژه‌ ای به میزبانی شما ببخشد. جهت خرید پودر ژله از هلچین روی عبارت فوق کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *