طرز تهیه کیک ژله ای

طرز تهیه کیک ژله ای

طرز تهیه کیک ژله ای با استفاده از یک طعم دلخواه، نوشته شده است. کیک ژله ای یکی از انواع دسرهای محبوب و دوست­داشتنی خوشمزه می­باشد که می­توان آن را با میوه، پاستیل، شکلات و روکش ژله، تزیین کرد. کیک ژله ای نه تنها یک دسر برای مهمانی­ها و دورهمی­ها است، بلکه برای پذیرایی و سرو عصرانه، مناسب می­باشد.

طرز تهیه کیک ژله ای، فوق­العاده راحت و ساده می­باشد و می­توانید آن را برای فرزندان خود، مهمانی­های دورهمی و حتی تولدها، تهیه نمایید.

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک ژله ای

قبل از بررسی طرز تهیه کیک ژله ای، بایستی مواد اولیه لازم را تهیه و آماده کرد. برای تهیه کیک ژله ای نیازمند 220 گرم خامه فرم گرفته، 2 بسته پودر ژله توت فرنگی، 500 گرم توت فرنگی تازه، 6 عدد تخم مرغ، 1 لیوان شکر و 1 لیوان آرد قنادی، می­باشیم.

پودر کیک: یک بسته

تخم مرغ: ۶ عدد

خامه فرم گرفته: ۲۲۰ گرم

پودر ژله هلچین: ۲ بسته

توت فرنگی تازه: نیم‌کیلو

شکر: یک لیوان

البته برای تزیین کیک، به مقدار لازم باتر کرم نیاز داریم. البته ناگفته نماند که می­توانید از هر میوه و ژله ای که دوست دارید، استفاده کنید. استفاده از دو بسته ژله دلخواه و نیم کیلو میوه تازه، الزامی است.

طرز تهیه کیک ژله ای

هر دو بسته پودر ژله را در داخل ظرفی (ترجیحا کاسه) بریزید و به آن، 2 لیوان آب جوش، اضافه نمایید. پودر ژله­ی توت فرنگی را در آب جوش، به خوبی حل کنید تا محلول به دست آمده، کاملا شفاف و یکدست گردد. برای این منظور، می­توانید به روش بن ماری، عمل کنید. کافی­ست ظرفی را که در آن، ژله را ترکیب کرده­اید را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید.

مثلا ظرف را بر روی کتری آب جوش قرار دهید و آن را خوب بهم بزنید تا ژله به خوبی در آب جوش، حل گردد. سپس، یک لیوان آب سرد به محلول بیافزایید. اگر دو لیوان آب سرد به محلول ژله، اضاف گردد، ژله بافتی شل و نرم خواهد داشت و مناسب کیک ژله ای نمی­باشد. افزودن یک لیوان آب سرد، بافت ژله را سفت­تر می­کند.

در ادامه طرز تهیه کیک ژله ای، تخم مرغ­ها را در کاسه­ای جداگانه، بشکنید و خوب بزنید. سپس شکر را به تخم مرغ­های زده شده، اضافه نمایید. با استفاده از همزن، ترکیب را حدود 10 دقیقه بزنید تا مایع، بافتی کش­دار پیدا کند و حجم آن، افزایش یابد.

آرد قنادی را کم‌کم به ترکیب تخم مرغ شیرین شده، اضافه کنید و مدام با قاشق بهم بزنید تا مایع کیک، یکدست گردد. توجه داشته باشید که اگر آرد قنادی را به صورت یک جا به ترکیب اضافه کنید، آرد به خوبی در ترکیب پخش نمی­شود و شاهد کوپه­ها/گلوله­های کوچک آرد خواهیم بود که در سراسر مایع کیک، پخش شده است. در این صورت، یکدست کردن مایع کیک، فوق­العاده زمان­بر خواهد بود.

کیک ژله ای تزیین شده با توت فرنگی و موز
کیک ژله ای تزیین شده با توت فرنگی و موز

پخت کیک در فر گرم شده

داخل قالب کیک، کاغذ روغنی قرار دهید و مایع کیک را در داخل قالب بریزید. قالب کیک را در فر با دمای 170 درجه سانتی­گراد به مدت 20 دقیقه قرار دهید تا کیک بپزد. برای آن که از پخت شدن کیک مطمئن شوید، پس از 20 دقیقه، یک خلال دندان در داخل کیک فرو کنید.

اگر به خلال دندان خارج شده، کیک چسبیده بود، بایستی مجددا اجازه بدید تا کیک بپزد ولی اگر خلال دندان تمیز بود، یعنی کیک پخته شده است. سپس کیک را از قالب خارج نمایید و یک برش افقی در وسط کیک بزنید. کیک را به دو قسمت برش دهید و هر دو قسمت را کنار قرار دهید تا سرد شوند.

ادامه طرز تهیه کیک ژله ای

میوه­های تازه (توت فرنگی­ها) را از وسط به دو نیم، برش دهید. نصف کیک را در داخل ظرف یا قالب کیک قرار دهید و دیوارهای قالب را با توت فرنگی­های نصف شده، تزیین کنید. خامه فرم گرفته شده را با مایع ژله، ترکیب کنید و با همزن، به خوبی هم بزنید تا به بافتی ضخیم و یکدست، برسید. حالا، وسط قالبی که دیوارهای آن با توت فرنگی­های تازه تزیین شده را با خامه ژله ای، پر نمایید و نیمه­ی دوم کیک را هم بر روی آن، قرار دهید.

قالب را به مدت 4 ساعت در داخل یخچال قرار دهید تا کیک به خوبی ببندد. برای تزیین روی کیک از باتر کرم استفاده کنید. در آخر می­توانید رویه­ی کیک را با میوه­ی تازه یا شکلات و هر خوردنی جذابی، تزیین نمایید.

پیشنهاد می­شود که کیک ژله ای را به مدت 12 ساعت در داخل یخچال نگهداری نمایید تا کاملا سرد و سفت گردد. در طرز تهیه کیک ژله ای، متناسب با فصل و میوه­های موجود، می­توانید از ژله کیوی، ژله موز، ژله آناناس و ژله بلوبری هم استفاده کنید. جهت خرید پودر ژله از هلچین، می­توانید کلیک نمایید.

کیک ژله ای با تکه های میوه
کیک ژله ای با تکه های میوه

آن چه باید در پخت کیک ژله ای رعایت گردد!

1- این کیک را می­توانید در قالب­های مربعی یا دایره­ای بپزید و آن را آماده­ی سرو نمایید. البته توصیه می­شود از قالب­های دایره­ای استفاده نمایید تا کیک پخته شده، مشابه کیک­های موجود در قنادی گردد.

2- توصیه می­شود از قالب­های فلزی استفاده کنید. چرا که قالب­های فلزی، یکدست هستند و خروجی کیک ژله ای به صورت یکدست خواهد بود. قالب­های سیلیکونی و پلاستیکی، طرح­دار هستند و برای پخت کیک ژله ای، نامناسب می­باشند.

3- قالب­های فلزی را چرب نکنید. کافی­ست که در کف قالب کیک، کاغذ روغنی بیاندازید. در این صورت، کیک پخته شده بدون آن که به دیواره­های قالب بچسبد از قالب جدا می­شود و می­توانید آن را از وسط نصف کنید. برای برش کیک، از چاقوی اره­ای تیز بلند، استفاده کنید.

4- برای جذاب کردن کیک ژله ای برای کودکان، می­توانید روی کیک را به روش­های مختلف، تزیین کنید تا کودکان جذب گردند. خوراکی مورد علاقه کودکان، میوه­های رنگی و کاکائو می­باشد. حتما از این خوراکی­ها در رویه­ی کیک ژله ای استفاده کنید.

نکات تهیه کیک ژله ای

زمان پخت کیک ژله ای برابر مدت زمانی است که کیک در داخل فر قرار دارد. از این رو، زمان پخت کیک ژله ای برابر 20 دقیقه می­باشد. اگر کیک به خوبی پخته نشده بود، بایستی مجددا به داخل فر برگردد. برای تست کیک هم بایستی خلال دندان را در وسط کیک فرو کرد. دیوارها همیشه سریعا پخته می­شوند ولی مغز کیک (وسط کیک) دیرتر پخته می­شود.

طرز تهیه کیک ژله ای ساده و راحت می­باشد و در مدت 1 ساعت (60 دقیقه) می­توانید کیک را آماده و بپزید و برای سفت شدن در یخچال قرار دهید. در ظاهر، کیک پرکاری می­باشد ولی در اصل، به راحتی آماد می­گردد. برای تزیین کیک از باتر کرم استفاده کنید.

فقط رویه­ی کیک را با باتر کرم، دیزاین نمایید. دیوارها با توت فرنگی یا میوه­ی دلخواه شما، تزیین شده و نیازی به روکش باتر کرم نیست. باتر کرم فقط برای روکش رویه مناسب است و می­توانید باتر کرم را هم با میوه تازه یا شکلات دیزاین کنید.

برخلاف کیک­هایی که گرم سرو می­شوند، هر چه کیک ژله ای در یخچال بیشتر بماند، سردتر می­شود و این گونه جذاب­تر و خوش طعم­تر می­گردد. برای برش کیک ژله ای، از چاقوی تیز استفاده کنید تا خامه ژله ای وسط کیک، وا نرود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *