ژله شب یلدا مجلسی

ژله شب یلدا مجلسی

ژله شب یلدا مجلسی با رنگ­بندی مشابه هندوانه، تهیه می­شود. اصولا در تهیه ژله شب یلدا از سه رنگ، سبز، قرمز و سفید، استفاده می­گردد. از این سه رنگ استفاده شده و ژله­ای مشابه هندوانه با در نظر گرفتن پوست هندوانه، سفید زیر هندوانه و خود هندوانه، در ابعاد مختلف طراحی می­شود.

همان طور که از اسم این دسر مشخص است، در شب یلدا برای دورهمی­‌ها و مهمانی­‌ها برای پذیرایی، کاربرد دارد. گاها برخی مناسبت­ها اعم از نامزدی، عقد، عروسی، تولد با شب یلدا، تلفیق می­‌شوند. از این رو، استفاده از ژله شب یلدا یکی از گزینه‌­های پذیرایی از مهمانان می‌­باشد.

مواد لازم ژله شب یلدا

برای تهیه ژله شب یلدا مجلسی به سه رنگ پودر ژله نیاز می­باشد که شامل پودر ژله سبز رنگ، ترجیحا ژله کیوی (یک بسته)، پودر ژله قرمز رنگ، ترجیحا ژله آلبالو یا انار (یک بسته) و پودر ژله آلوورا برای تهیه قسمت سفید زیر هندوانه (یک بسته) می­شوند.

علاوه بر ژله­‌های فوق، به صد گرم خامه صبحانه و مقداری چیپس شکلات نیاز است. با مواد مورد نیاز ذکر شده، می­توان ژله شب یلدا را برای 14 نفر تهیه و آماده کرد. جهت خرید پودر ژله از هلچین، می­توانید کلیک نمایید.

طرز تهیه ژله شب یلدا

برای تهیه ژله شب یلدا مجلسی، بایستی ژله قرمز رنگ (ژله آلبالو یا ژله انار) را با یک و نیم لیوان آب جوش، حل کرد. برای آن که ژله به خوبی حل شود، از روش بن ماری، بهره‌­مند شوید. کافی­ست ظرفی را که در آن، ژله را ترکیب کرده­اید را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید. مثلا ظرف را بر روی کتری آب جوش قرار دهید و آن را خوب بهم بزنید تا ژله به خوبی در آب جوش، حل گردد. کمی صبر کنید تا ژله از دما بیفتد و کمی سرد شود.

ژله سه رنگ برای شب یلدا
ژله سه رنگ برای شب یلدا

 

سپس دو قاشق سوپ­‌خوری از محلول ژله قرمز رنگ بردارید و با یک قاشق مرباخوری خامه صبحانه، حل کنید. پس از آن که ژله قرمز رنگ را با خامه صبحانه ترکیب کردید، ترکیب به دست آمده را به باقی ژله قرمز رنگ، اضافه کنید.

 

تهیه ژله شب یلدا مجلسی

هدف از ترکیب ژله قرمز رنگ با خامه، ایجاد هندوانه به رنگ قرمز مات می­باشد. برای حذف دونه­های خامه از سطح ژله، توصیه می­شود از صافی استفاده کنید و ژله را از صافی عبور دهید. پس از این کار، سطح ژله یکدست و صاف می­شود.

برای طراحی تخمه‌­های هندوانه، از چیپس شکلات استفاده می­کنیم. به مقدار لازم، چیپس شکلاتی را به ژله قرمز رنگ مات، بیافزایید. لایه هندوانه آماده است و کافی­ست محلول را در ظرف مورد نظر، بریزید. لایه‌­ی اولیه هندوانه، لایه قرمز رنگ بود.

لایه دوم در تهیه ژله

لایه دوم، سفیدی زیر هندوانه می­‌باشد که برای تهیه آن، از ژله­‌ی آلوورا استفاده می­شود. ژله آلوورا، بی­رنگ می­باشد. ژله آلوورا (ژله بی­رنگ) را با یک لیوان آب جوش، ترکیب و حل کنید. برای آن که ژله به خوبی حل شود، توصیه می­شود از روش بن ماری استفاده نمایید.

پس از آن که دمای ژله آلوورا کمی پایین آمد، دو قاشق سوپ­خوری از آن را با یک قاشق مرباخوری خامه صبحانه، ترکیب کنید. سپس محلول به دست آمده را به باقی ژله آلوورا، اضافه کنید. اگر طعم ژله آلوورا را دوست ندارید، می­توانید از ژله آناناس یا ژله موز استفاده کنید. زمانی که لایه­ی اولیه (ژله قرمز رنگ)، نیم‌بند شد و کاملا نرم بود، بایستی لایه ­ی دوم اضافه شود.

اگر لایه­‌ی اولیه، کامل بسته شود، پس از افزودن لایه­‌های بعدی، در هنگام خروج ژله از قالب، لایه­‌های رنگی از یکدیگر جدا می­شوند. دقت داشته باشید که در صورتی که لایه‌­ها سفت شوند، از یکدیگر جدا می­شوند، در حالی هدف این است که لایه‌­ها به یکدیگر بچسبند.

برای تست این موضوع، می­توانید به سطح ژله، انگشت بزنید. در صورتی که ژله نیم‌بند شود، بخشی از ژله به انگشت می­چسبد. برای افزودن لایه­‌ها به یکدیگر، بایستی ژله را با قاشق به لایه اولیه اضافه کنیم.

لایه سوم

لایه پوست هندوانه را می­توانید با استفاده از ژله کیوی، تهیه نمایید. ژله کیوی را با یک لیوان آب جوش، ترکیب کنید و همانند ژله آلوورا آن را تهیه نمایید. لایه آخر را اضافه نمایید و قالب را به داخل یخچال، بیافزایید. سپس منتظر بمانید که ژله کاملا ببندد و سفت شود.

در آخر، زمان جدا کردن ژله از قالب می­باشد. بسته به نوع قالب، می­توان ژله را جدا کرد. برخی از قالب­ها را می­توان با چاقو، جدا کرد و برخی دیگر را بایستی کمی حرارت داد تا ژله خود را ول کند.

ژله­ تک نفره و برش شده

بسته به قالب، می­توانید ژله را برش دهید و یا می­توانید ژله را در دیس قرار دهید. توصیه می­شود ژله را در دیس­های شیشه­ای (ترجیحا گرد) برگردانید و آن را برش بزنید تا آماده­ی برداشتن باشد. در کنار ژله، حتما انبر قرار دهید.

ژله لیوانی تک نفره برای شب یلدا
ژله لیوانی تک نفره برای شب یلدا

زمان مورد نیاز

زمان مورد نیاز برای تهیه ژله شب یلدا، حدودا یک الی دو ساعت می­باشد. اگر دمای یخچال بالا باشد، قاعدتا ژله زودتر می­بندد و سریع­تر می­توان ژله شب یلدا را آماده کرد. مدت زمان نیم‌بند شدن ژله، حدودا 30 دقیقه می­باشد. البته بایستی بعد از گذشت 15 دقیقه، سطح ژله را چک نمایید.

در کل، صفر تا صد تهیه ژله شب یلدا مجلسی، در مدت زمان محدودی می­باشد. نیم‌بند شدن و سفت شدن ژله است که زمان­بر می­باشد، وگرنه ترکیب و تهیه محلول ژله، نهایت 10 دقیقه زمان می­برد و در مدت کوتاهی انجام می­شود.

نکات مهم در ژله شب یلدا

  • پیش­تر اشاره شد که اگر لایه ژله کامل بسته شود و لایه بعدی به آن اضافه شود، پس از جدا شدن ژله از قالب، لایه­ها جدا شده و به یکدیگر متصل نخواهد بود. پس بایستی لایه‌­ها نیم‌بند باشند، به نحوی که اگر به سطح ژله انگشت زدید، بخشی از ژله به انگشت بچسبد.
  • مواد اولیه معرفی شده، مناسب تهیه ژله شب یلدا برای 14 نفر می­باشد. اگر تعداد مهمان‌­های شما زیادتر می‌­باشد، می­توانید به مواد اولیه بیافزایید.
  • توصیه می­شود قبل از ریختن لایه­‌ی اول، ظرف را چرب کنید تا به راحتی ژله‌­ی آماده شده از قالب جدا شود.
  • اگر ظرف شما فلزی است، لازم است برای برگرداندن ژله، ظرف را در آب داغ بگذارید ولی ظرف­‌های پلاستیکی و سیلیکونی را کافی­ست چرب کرد.
  • اگر قصد برگرداندن ژله را ندارید، بایستی لایه ­ها را برعکس آن چه گفته شد، تهیه نمایید.
ژله مجلسی برای شب یلدا
ژله مجلسی برای شب یلدا

ایده های تزیین ژله شب یلدا

  1. استفاده از قالب ناودان مثلثی: اگر تمایل به تهیه ژله شب یلدا مجلسی به صورت مثلثی و مشابه قاچ­‌های هندوانه را دارید، توصیه می­شود که از این قالب استفاده نمایید. می­توانید ژله آماده شده را در سایز­های یکسان و دلخواه، برش بزنید.
  2. استفاده از قالب‌­های سیلیکونی و فلزی: برای مهمانی‌­ها و دورهمی­‌هایی که نیاز به تهیه ژله به صورت تکی و یک نفره نیست، استفاده از قالب­‌های سیلیکونی، فلزی و پلاستیکی، بهترین گزینه می‌­باشد. ژله آماده شده را می­توانید در دیس­ها یا بشقاب­ها، برگردانید و با انبر وسط سفره یا میز قرار دهید.
  3. استفاده از قالب لیوانی: برای تهیه ژله شب یلدا مجلسی یک نفره، توصیه می­‌شود از قالب­های لیوانی استفاده نمایید. برای تهیه ژله­‌های لیوانی، بایستی معکوس ترتیب فوق، ژله را تهیه نمایید. یعنی ابتدا لایه­‌ی سبز، سپس لایه­ی سفید و در آخر لایه‌­ی قرمز همراه با چیپس شکلات را بریزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *